En grĂžn hilsen der virker

29-10-2018

For de fleste er hjemmet den trygge base, der skaber rammen om hele ens liv og hverdag. Når denne tryghed trues med en udsættelse af fogeden, står Økonomirådgivningen klar til at hjælpe. Mens antallet af udsættelser stiger på landsplan, falder dette tal i Korsør, Skælskør og Slagelse.

Lars har ikke betalt huslejen, og sagen er blevet overdraget til advokat. Det betyder, at han kan forvente, at fogeden banker på døren inden for 1-2 måneder. Det er hverdagen for rigtig mange beboere og årsagen til, at Økonomirådgivningen er blevet sat i verden.

Det virker

Indsatsen mod udsættelser virker, og de fem boligorganisationer BoligKorsør, FOB, Skælskør Boligselskab, Slagelse almennyttige Boligselskab og Slagelse Boligselskab, som Økonomirådgivningen arbejder under, kan mærke effekten af de afværgede udsættelser. Mens udsættelserne steg med 9 % på landsplan fra 2016 til 2017 og hele 46,5% i resten af retskredsen, er udsættelserne samlet faldet hos de fem almene boligorganisationer. Succesen skal særligt findes i et rigtig godt samarbejde med boligorganisationerne samt en særlig grøn hilsen. Et opsøgende arbejde betyder nemlig, at rådgivningen får kontakt til endnu flere af de beboere, som har allermest brug for en hjælpende hånd.

Den grønne kuvert

Der er mange beboere, der selv henvender sig til Økonomirådgivningen og beder om råd, men Økonomirådgivningen tager også kontakt til de beboere, der er kommet bagud med huslejen og tilbyder rådgivning. Projektkoordinator Mette Jensen fortæller, at ”det kan være svært at bede om hjælp, men det er lettere, når hjælpen tilbydes, og der enten ringes til dig eller bankes på din dør. Økonomi er for de fleste noget meget privat og følsomt, og for mange kan det være rigtig grænseoverskridende at bede om hjælp til”.

Økonomirådgivningen forsøger derfor på flere måder at komme i kontakt med de beboere, som er kommet bagud med huslejen. Udover at ringe eller sende en sms eller e-mail, så sender Økonomirådgivningen også et grønt brev i en grøn kuvert med håndskrevet adresse og frimærke på. Den grønne kuvert drukner ikke i uåbnede rudekuverter og reklamer, men den håndskrevne kuvert får ofte beboerne til at åbne dette brev og reagere og kontakte Økonomirådgivningen. De beboere, som rådgivningen ikke kommer i kontakt med, får et besøg derhjemme.

Inden fogeden banker på døren, kommer Økonomirådgiver Jakob Holmgaard Larsen forbi og tilbyder gratis rådgivning. Rigtig mange beboere oplever, at et møde kan blive til en ny start. ”Nogle møder os med tanken om, at der alligevel ikke kan gøres noget, men det skader ikke at få et nyt kig på tingene og økonomien. Ofte er der flere muligheder, end man tror, og allerede efter først møde oplever mange en kæmpe lettelse og har fået et større overblik”, fortæller økonomirådgiver Jakob Holmgaard Larsen.

Økonomirådgivningen

Økonomirådgivningen er startet som et projekt, der skulle nedsætte antallet af huslejeudsættelser, og sidenhen er rådgivningen blevet et fast tilbud til alle beboere, der bor hos BoligKorsør, FOB, Skælskør Boligselskab, Slagelse almennyttige Boligselskab og Slagelse Boligselskab.